Het verschil tussen kritiek en feedback geven

Leestijd: 2 minuten

Er is een verschil tussen kritiek en feedback geven. Dit is zinvol om te begrijpen, wanneer je bijvoorbeeld wilt leren omgaan met kritiek of wanneer je anderen wilt helpen door ze te voorzien van feedback. Kritiek is het beoordelen van iemand op basis van je eigen referentiekaders, zonder daarbij een oplossing aan te dragen voor het “probleem”. Deze beoordeling kan betrekking hebben op allerlei vlakken: op gedrag, een uitspraak, een houding, een uiterlijk kenmerk, een visie, etc.

Feedback is een terugkoppeling op iemand, waarbij je aangeeft wat je ziet en hoe dat anders zou kunnen. Je biedt de ander dus een mogelijke oplossing aan voor het “probleem” dat je zojuist hebt geconstateerd.

In beide gevallen constateer je iets dat voor jou een probleem is. Met andere woorden, het is iets dat niet past binnen jouw gestelde normen, waarden of regels. Dat het echter een probleem is voor jou, betekent niet dat het ook voor de ander een probleem is. Iedereen heeft tenslotte eigen referentiekaders.

Een concreet voorbeeld met betrekking tot kritiek en feedback geven

Stel dat je leidinggevende bent van een team werknemers. Een van de werknemers draagt vandaag een blouse en die is vrij ver open geknoopt. Jij vindt het te bloot en daarmee onprofessioneel voor de functie die zij vervult.

Kritiek zou zijn wanneer je haar afkeurend aanspreek met bijvoorbeeld: “Ik zou de volgende keer nog schaarser gekleed naar kantoor komen.”
Even losstaand van het feit dat dit een onprofessionele manier is om een werknemer aan te spreken, is het een opmerking waaruit duidelijk wordt dat haar kledingstijl niet matcht met jouw ‘regels’. In dit geval de kledingregels die jij verbindt aan de functie van deze werknemer. Hoe zij zich kleed is daardoor een probleem voor jou, maar je draagt geen oplossing aan voor dat probleem.

Wanneer je in deze situatie je collega van feedback zou voorzien, dan begrijpt ze wat jij constateert en waarom jij dit als probleem ervaart. Daarnaast biedt je haar een oplossing. Een passende opmerking zou zijn: “Ik zie dat je blouse nogal wijd open staat. Dit doet mogelijk afbreuk aan je professionele uitstraling. Klanten zouden dit storend kunnen vinden. Wellicht kan je jouw blouse wat verder dicht knopen.”

Het verschil begrijpen tussen kritiek en feedback geven is een eerste stap in het leren omgaan met kritiek. Wil je meer tips die je kunnen helpen bij het omgaan met kritiek, klik dan door naar dit artikel.

Afsluiting Blog Wen van der Lee

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven
Geverifieerd door MonsterInsights